Træn sikkert

Hjelm   Skulderbeskyttere    Tandbeskytter    Så er basis i orden.

Fotograf: Michael Quist

At have det rette udstyr og at det sidder korrekt er afgørende for, at spilleren ikke kommer til skade. I modsætning til europæisk fodbold, hvor der er en skadesprocent på 20 eller rugby, så er spillerne bedre beskyttede i amerikansk fodbold. De hårdeste straffe i kampe bliver givet til adfærd, der kan give fysiske skader, fx at holde i ansigtsmasken eller at tackle højt og lavt samtidigt eller at tackle unødvendigt.
Er du forældre til en ungdomsspiller, kan du støtte dit barn ved at sørge for, at de har en tandbeskytter og en tilpasset hjelm på, når de træner. Har de ikke hjelm på, når der skal laves kontaktøvelser, får de slet ikke lov til at være med til træning.

Fotograf: Michael Quist

Udstyr, der passer på dig

  • Hjelm: Sørg for at have en hjelm på, der er tilpasset dig. Du kan få god vejledning hos forhandlere af udstyr – tag imod den.
  • Tandbeskytter: Brug dobbelt-tandbeskytter. Den beskytter ikke kun tænderne, men fordeler også slag mod hagen og kæben, så risikoen for hjernerystelse bliver mindre.
  • Skulderbeskytter: Få en hånd med at tilpasse skulderbeskyttere, så de sidder fast – mindre øvede kan låne forskellige størrelser af klubben; har du spillet et stykke tid, vil du typisk have anskaffet nogle selv og fået hjælp fra forhandleren, så de sidder fast og hvor de skal.
  • Bukser: Brug bukser med pads i, der beskytter mod stød mod haleben, lår, knæ og hofte. De er obligatoriske ved alle stævner og kampe.
  • Sko: Sørg for, at dine sko er tilpasset dét underlag, du oftest spiller på. Copenhagen Towers’ træningsbane er kunstgræs, men de fleste stævner afvikles på almindelige græsbaner, så optimalt har du sko til begge underlag.

En del spillere har handsker på – det er for at have et godt greb om bolden og også til at holde hænderne varme. Du vil også se spillere med ærmer, men det er helt lavpraktisk for at undgå hudafskrabninger og slag på armene og er på ingen måde et must. Og hvis du her tænker, at vi har glemt at nævne skinnebensbeskyttere, så glem dem igen – de er et absolut no-go til amerikansk fodbold.

Fotograf: Michael Quist

Sikker teknik i alle rækker
Nogle har forestillingen om, at amerikansk fodbold er som at se to tundraokser slå hovedskallerne mod hinanden. Det hører en efterhånden meget fjern fortid til og de vil ofte blive overraskede over at møde en ret omsorgsfuld sportsånd – på en maskulin måde, naturligvis. Faktisk er amerikansk fodbold den sportsgren, der pt nok er længst fremme med at forhindre og minimere hjernerystelser.

Det sker på flere måder: At sikre sig med udstyr, lære tackle-teknik, spille taktisk i stedet for fysisk, at have korte og få træningspas med kontakt og dømme hårde straffe på unødvendigt eller farligt spil.

Fotograf: Michael Quist

Alle hold arbejder med den såkaldte Hawk-tackling, hvor hovedet er bag kroppen på modstanderen i stedet for at blive brugt til at stange ham eller til at være den kropsdel, der fører an i tacklingen. I stedet lærer spillerne at tackle på bryst, krop og ben og at undgå hoved og hals. Fra ungdomshold til elitehold er den fysiske kontakt til træning også meget begrænset og på ungdomsholdene bliver spillerne matchet, så de i fysik kan hamle op med hinanden i de 10 minutters tid – hvis overhovedet – at de træner tacklinger til træningen. Ofte bliver der i øvrigt brugt puder eller andet udstyr i stedet for mand mod mand-øvelser. I kampsæsonen er der typisk ingen kontakttræning, fordi dét behov opfyldes til kampene. I stedet bruger trænerne meget tid på at øve taktik og teknik.

Ekspert-hjælp på sidelinien
Er uheldet ude, så er der altid fysioterapeuter/medics til stede ved kampe i eliteholdet, ved U19 og U16-kampe og også ved de større stævner for U14/12/10-spillere.

Fotograf: Michael Quist